torsdag 30 april 2009

Alkoholdebatt i VLT


Igår hade VLT en bra ledare om alkoholpolitiken. I den konstaterar man att:
Skall den positiva utvecklingen fortsätta krävs att EU:s restriktioner på den restriktiva alkoholpolitiken minskar. Det förtjänar större uppmärksamhet i EU-valet


Som engagerad kandidat till Europaparlamentet svarade jag naturligtvis på ledaren, och idag var mitt inlägg publicerat i papperstidningen. Jag hittar det dock inte i nätutgåvan, så jag lägger in det i sin helhet här (jag tror att inlägget i tidningen är något redigerat):

EU ska inte vara hinder
Sveriges medlemskap i EU har lett till påfrestningar på den restriktiva alkoholpolitiken, precis som VLT påpekar på ledarsidan den 29 april. Samtidigt har det svenska medlemskapet faktiskt haft en positiv påverkan på alkoholpolitiken i övriga Europa. Det är värt att notera att Europaparlamentet röstat för en halvering av införselkvoterna.
Vi ska inte ha en gemensam alkoholpolitik i EU, men jag kommer i Europaparlamentet att kämpa för att EU inte ska vara ett hinder för de medlemsländer som vill föra en aktiv alkoholpolitik. Det betyder att bland annat länderna ska ha full frihet att sätta stopp för alkoholreklam, att minimiskatterna ska höjas och att införselreglerna ska skärpas.

Johan Örjes (C) kandidat till Europaparlamentet


För övrigt hade också Håkan Larsson ett utmärkt inlägg om euron i dagens VLT.

Inga kommentarer: